Muziek project voor mensen met Alzheimer groot succes

Met het project: ‘Op zoek naar wie ik was, mag ik weer contact met jou’ zijn verschillende muziekactiviteiten, bij woonzorgcentrum De Herbergier, ingezet als middel om mensen met de ziekte van Alzheimer, maar ook hun mantelzorgers, familie, verzorgenden en externe maatjes uit de samenleving, weer (meer) in contact te brengen met elkaar. Met een zangkoor, individuele muzikale begeleiding, bewust luisteren naar muziek en een muzikale hersengymnastiek training zijn bewoners en maatjes een half jaar lang intensief actief geweest met muziek activiteiten. Op 20 november vond de eindpresentatie plaats, met de presentatie van maar liefst drie koren en een overweldigende publieke belangstelling.

20161120_155529 foto voor Stichting Samen

Deze eindpresentatie mag met recht een apotheose genoemd worden, door aanwezigen al voorzichtig genoemd: ‘Een mijlpaal in de geschiedenis van De Herbergier’. En ook: ‘Dit project heeft ons allen, een nieuw communicatiemiddel gegeven: Samen muziek maken: Het blijkt voor ons een handvat te zijn, dat als je geen gewone gesprekken meer kan voeren, dat er dan nu de mogelijkheid is om de liedmap van  het Herbergierkoor erbij te pakken om lekker een uurtje samen te gaan zingen. Met liedjes die, door de wekelijkse repetities,  bekend zijn bij ieder. Dat geeft een prettig contact en heel fijne sfeer. Om nog maar niet te spreken over al die kleine en ontroerende geluksmomenten die het persoonlijk voor betrokkenen heeft opgeleverd. Een prachtig en waardevol project!

Initiatief en realisatie: Woonzorgcentrum De Herbergier in samenwerking met Muziekburo Maree

Dit project is mede mogelijk gemaakt door steun van Stichting Samen en Fonds 1818

Info: Henny Marée-Eshuis | info@muziekburomaree.nl | www.muziekburomaree.nl